Osteopaat Limburg

topbuttonimg
U bevindt zich hier: Home Indicaties Volwassenen Allergieën/eczeem

Allergieën/eczeem

Eczeem is een oppervlakkige huidaandoening. Het is een (allergische)ontstekingsreactie van de huid die jeuk en roodheid veroorzaakt. Men maakt onderscheid tussen een atopisch eczeem, dat aangeboren is en een contact eczeem dat ontstaat na aanraking van de huid met bepaalde stoffen. In dit laatste geval moet men zich afvragen hoe het is gekomen dat de persoon overgevoelig (allergisch) is geworden. Dit heeft alles te maken met de primaire en secundaire uitscheidingsorganen. Een goede beweeglijkheid en doorbloeding van de organen zijn van vitaal belang. Dit geldt zowel voor de primaire als secundaire uitscheidingsorganen. De primaire uitscheidingsorganen zijn lever, darmen en nieren. De secundaire uitscheidingsorganen de longen, huid, bij- en voorhoofdsholte. Wanneer zich een bewegingsverlies voordoet ter hoogte van de primaire uitscheidingsorganen als gevolg van een verkleving (mogelijke oorzaken zijn voeding, medicatie en littekenweefsel na operatie), dan worden de afvalstoffen in het lichaam minder goed uitgescheiden. Het gevolg hiervan is dat de primaire de secundaire uitscheidingsorganen om hulp gaan vragen om toch de afvalstoffen uit het lichaam te kunnen verwijderen. Het gevolg is dat de secundaire uitscheidingsorganen worden overbelast en zo onder andere allergieën de kop op kunnen steken. Door de beweeglijkheid van de primaire uitscheidingsorganen te herstellen en de doorbloeding te stimuleren, ebben de secundair ontstane allergieën weg.

Een andere oorzaak van allergieën ligt in een verkeerde dan wel verminderde reactie van het afweersysteem. Men spreekt dan van atopisch of constitutioneel eczeem. Middels manuele stimulatietechnieken op de organen die het afweersysteem vormen (o.a. milt, zwezerik, lymfesysteem en darmen) wordt de werking van dit systeem hersteld. Daarnaast kunnen voeding- en leefregels alsook bepaalde voedingssupplementen een spoedig herstel bevorderen.

U bevindt zich hier: Home Indicaties Volwassenen Allergieën/eczeem