Osteopaat Limburg

topbuttonimg
U bevindt zich hier: Home Indicaties Baby's Oorklachten

Oorklachten

Middenoor ontsteking (otitis media), komt bij jonge kinderen veel voor. Het gaat gepaard met oorpijn aan de kant van het ontstoken oor en koorts. Door druk van de kaak tegen het ontstoken oor is zuigen aan de borst of uit een fles pijnlijk. Hierdoor gaat de baby minder drinken. Soms breekt een ontstoken oor  zomaar door. Dan komt er een wit gelige nogal dikke uitvloed uit het oor. De symptomen die bij een middenoor ontsteking zich voordoen zijn uiteraard oorpijn (bij een baby te herkennen doordat hij/zij zich veelvuldig met het handje naar het oor grijpt), koorts, prikkelbaarheid, nachtelijke onrust en slecht drinken.
Soms gaat het ook gepaard met buikkrampjes, bovenste luchtweg infecties, braken of diarree.  Vaak begint een middenoor ontsteking in
aansluiting aan een gewone verkoudheid. Door de zwelling van het slijmvlies van de buis van Eustachius , die de verbinding vormt van het middenoor met de neus-keel holte, gaat hij dicht zitten.

Oorzaak oorklachten bij jonge kinderen

Doordat bij baby's en kinderen de buis van Eustachius nog vrij horizontaal loopt, kan het middenoor zijn vocht inder goed afvloeien dan bij volwassenen. Door deze twee oorzaken ontstaat er en ophoping van vocht in het middenoor en zal er een ontsteking ontstaan, met
als gevolg oorklachten bij het kind. De buis van Eustachius loopt door twee otstukken, die bij een kind met kraakbeen zijn verbonden. Deze botjes kunnen spanning eroorzaken op de buis van Eustachius. Ook hierdoor kan vocht minder goed worden fgevloeid. Oorklachten kunnen ook worden veroorzaakt doordat bij refluxproblemen et slijmvlies van de holtes en ook die van het middenoor verzuren.

Bij oorklachten kunnen ook een (koemelk)allergie of andere intoleranties in het spel zijn. Door nder andere de mobiliteit van de schedel te testen en te behandelen, kan de oteopaat de drainage van het binnenoor bevorderen waardoor de ontsteking gaat erdwijnen. Ook een eventuele intolerantie of allergie kan hij opsporen en u aviseren hoe daarmee om te gaan.

U bevindt zich hier: Home Indicaties Baby's Oorklachten